저도 이러고 풀어요: 목적 18번, 심경 19번

고2에 이어서 이번엔 고3 모의고사 목적 18번, 심경 19번에요! 고3이니 고2 문제보다 어렵지 않을까? 생각하시는 학생도 있겠지만, 고1을 제외하면 고2나 고3은 거기서 거기예요. 다만 내용이 좀 난해한 (철학류) 경우가 있지요. 그래도 뭐 약간의 전략과 MSG 같은 추론 능력이라면 문제는 없죠! 

 

[3줄 전략] [오늘 사용할 전략]+1

 

VIEW! 보기 먼저 읽고, 키워드, 방향, 주인공 잡기

1) 이제 뭐 사실 보기 먼저 읽는 건 거의 원칙이죠!

 

VIEW! 두괄식, 미괄식 경우에 주의할 것!

1) 두괄식: 주장+ 사례

2) 미괄식: 사례+ 주장

3) 중간: 문제를 위한 문제, 다 읽어요

 

VIEW! 특정 단어에 주의할 것!

1) 당위, 의무, 강제, 권유를 나타내는 조동사류: should, have to, must, may, would 

2) 원하는 류동사류: hope, want, ask

3) 명령문

 

VIEW! 심경의 변화는 형용사와 동사에 집중하면서 읽어요. 

1) 감정은 지문에 순차적으로 등장해요! 

 

 

 

 

18. 다음 글의 목적으로 가장 적절한 것은?

 

Thank you for deciding to send your child to Gibbons Summer Camp. We have found over the past few years that text messages are the most reliable form of communication, so we are asking for your permission to contact your child. By completing the form, you will be giving us permission to contact your child via text over the summer. We understand if you do not wish to grant this permission. But we ask that you complete this form indicating your preference and have your child return it no later than May 10, 2019.

 

 

[전략 1: 보기에서 키워드와 주인공, 방향잡기]


캠프 진행을 도와줄 학부모를 모집하려고
캠프 운영에 필요한 물품 기부를 부탁하려고
캠프 기간 변경에 대한 찬반 의견을 물으려고
④ 캠프에 참가하는 자녀와의 문자 연락에 대해 동의를 얻으려고
⑤ 캠프에 참가하는 자녀의 휴대전화 사용 금지를 통보하려고

 

키워드, 주인공, 방향: 캠프-모집, 동의, 의견, 자녀-폰, 연락, 부모-기부, 동의, 모집

>>지문은 캠프와 자녀, 부모님을 주인공으로 진행하겠구나!

 

 

 

 [전략 2: 두괄식? 미괄식?-구조 분석]

(S)/ (V)/ (O)/ (to V)/ (의미상 O)/

 

Thank(V)/ you(O)/ for deciding (pre+N)/to send(toV:O)/ your child (의미상 O)/to Gibbons Summer Camp(pre+N)/We have found over the past few years that text messages are the most reliable form of communication, so we (S)/are asking (V)/for your permission to contact your child

 

 

1) 우리(=캠프)는 요청합니다 "당신의(=부모) 자녀와 연락할 허락 (=your permission to contact your child)"을

 

>> 캠프에 보낸 상황이에요. 

>>SO에 집중! SO는 "그래서"라는 의미로, 앞에 왜 이런 말을 했는지 이유가 나와요

 

 

음.... 너무 쉬워요, 답은 ④ 캠프에 참가하는 자녀와의 문자 연락에 대해 동의를 얻으려고 이 유력해요

 

 

[전략 3: 혹시 모르니 scanning]

 

 

.... by completing the formyou will be giving us permission to contact your child via text over the summer. We understand if you do not wish to grant this permission. But we ask that you complete this form indicating your preference and have your child return it no later than May 10, 2019.

 

1) 허락 주길 바랍니다.  

 

>>은 항상 역접에 주의하라 해요. 하지만, 여기서 등장한 But은 주의할 필요가 없는 역접이에요.

주의해야 하는 역접 "지문 전체의 방향을 바꾸는 역접"이에요

 

 

 

답은 4번 

 

 

 

 

19. 다음 글에 드러난 Jill의 심경변화로 가장 적절한 것은?
Jill is driving her two young sons to the movies. After the third time that the kids have quarreled, she pulls over the car, turns around, and screams at them at the top of her lungs: “ENOUGH! One more word and nobody goes to the movies!” After seeing the frightened looks on the children’s faces and feeling the aftermath of the hurricane that just overtook her, she drives to the movies in a state of shock and disbelief. The kids were just being kids, she thinks How could I have lost it and scared them so badly? Jill finds herself feeling overwhelmed, exhausted, and pretty guilty for the rest of the ship.

[전략 1: 보기 읽기]

① Angry > regretful: 화> 후회 
② Bored > surprised: 지루함> 놀람
③ Sorrowful > worried: 슬픔> 걱정
④ Annoyed > comforted: 짜증> 편안
⑤ Disappointed > excited: 실망> 흥분

>> 우선은 앞의 감정을 먼저 지문에서 찾습니다!

 

[전략 2: 앞의 감정을 먼저 찾기, 동사+ 형용사 체크!]

 

Jill is driving her two young sons to the movies. After the third time that the kids have quarreledshe pulls over the car, turns around, and screams at them at the top of her lungs: “ENOUGH! One more word and nobody goes to the movies!

 

1) 주인공: jill, 두 명의 아이

2) 동사: 운전 중, 말다 춤, 비명, 영화 못 본다

 

>> 말다툼과 비명이면 보기는 1번 "화" 그리고 4번의 "짜증"으로 좁혀져요.

 

 

 

[전략 3: 다음 감정을 찾기, 동사+ 형용사 체크!]

 

After seeing the frightened looks on the children’s faces and feeling the aftermath of the hurricane that just overtook her.... she thinks How could I have lost it and scared them so badly? Jill finds herself feeling overwhelmed, exhausted, and pretty guilty for the rest of the ship. 

 

1) 아이들의 겁에 질린 (=frighten) 얼굴> 그녀를 사로잡는 허리케인 같은 감정의 여파

>> 겁에 질린 아이들의 표정을 본 엄마는 4번의 "편안"을 느낄까요?

 

2) 왜 그들에게 겁을(=scared them so badly) 줬지? >> 압도됨, 지침, 죄책감

>> 겁을 준 행위에 대한 질문, 결정적으로 형용사에서 "죄책감"이 언급되었어요!

 

 

 

답은 1번  Angry > regretful

 

 

 

 

참 쉽죠?

 

+ Recent posts